Biografie
Jan Baas schildert vanaf zijn jeugd in de vijftiger jaren. Al als jongen was hij, vaak samen met een vriend, buiten te vinden, beiden schilderend in de West-Zeeuws Vlaamse polders of in het naburige Brugge. Maar ook binnen werkte hij vaak.
Is autodidact, volgde gedurende langere perioden in zijn leven lessen, onder andere bij de Abcoudse schilder Rinus Duin. Zijn keuze van onderwerpen en van technieken is altijd divers geweest en dat is het nog steeds. Onderwerpen als landschappen, stillevens, portretten, stadsgezichten, dramatische taferelen, landkaarten die ogen als een schilderij, fantasie voorstellingen, bijvoorbeeld in de vijftiger jaren afbeeldingen van het dagelijkse leven op de planeet Mars en de maan. Een voorbeeld van een recente fantasievoorstelling is De grote mus en de jongetjes afgebeeld op bladzijde . . . .
Zijn werk is doorgaans figuratief, maar soms ook abstract en van alles er tussen in. Gebruikte en gebruikt technieken als olieverf, acrylverf, gewassen Oost-Indische inkt, aquarelverf, potlood- en houtskool en collages. En allerlei combinaties. Vaak werkt hij in zijn atelier gedurende lange tijd aan één werk, maar soms ook snel, kort en spontaan. Fijnschilder?
Na een werkzaam leven in de gezondheidszorg schildert hij de laatste 20 jaar met hernieuwd enthousiasme. In zijn latere woonplaats Abcoude bracht het schilderen hem ook weer naar buiten, met of zonder veldezel, zoals aan het Gein en aan de Angstel bij Baambrugge. Het zijn nog steeds de zelfde onderwerpen uit zijn jeugd en ook het verlangen om uiteenlopende aanpakken uit te proberen bij een zelfde onderwerp is er nog steeds. Een voorbeeld is zijn werk van het uitzicht bij café de Punt in Baambrugge. Dit panoramawerk, anderhalve meter breed, schildert hij keer op keer en is gewild bij kopers. Een afbeelding van zo’n werk is te vinden op bladzijde . . . . Ook veel andere formaten en technieken heeft hij op dit onderwerp losgelaten.
Een van zijn overtuigingen bij het schilderen is van de nood een deugd te maken. In een recent project kreeg dat ook gestalte. Tijdens een lock down in de corona periode heeft hij met een collega-schilder afgesproken om een maand lang elke dag een werk te maken, het digitaal naar elkaar op te sturen en van commentaar te voorzien. Het bleek een uiterst inspirerende bezigheid te zijn en veel creativiteit te genereren. De formaten waren niet groot, 40 x 30 cm of 30 x 20 cm en de gebruikte technieken zijn samen te vatten met de woorden alles mag. Een voorbeeld ervan is het werk met houtskool en soft pastel Sneeuw in de Hoge Dijk, een gebied niet ver van Abcoude.